Saturday, June 9, 2007

حوار مع سيجارة ...


لماذا تفعلين بي ما تفعلين ....!!!؟

فأجابت وهي تتحول الى رماد ...

أنا علب ملونة ..ومنها انت تختار ....!!!؟

هان لأجل المال والدار...

أعاديكم وتحموني ....!!!؟

وبالاموال تفدوني ....!!!؟

وبالرئتين تغذوني ....!!!؟

فعلام تلوموني ....!!!؟

وأنتم لا تعادوني ....!!!؟

وإلى الأمراض أدعوكم

تعالوا يا أحبائي

لأقتلكم بأوبائي

واهدافاً لأدوائي

لقد سممت أجواءك

وناري اصبحت داءك

فكم آذيت أبناءك

وكم أحرقت أحشاءك

مقامي في الشرايين

كوسواس الشياطين

أنا الأمراض أجمعها

أنا السرطان والقار

أنا الذل واخطار

وعند الموت أشكال...

....من منشورات الهيئة العامه للبيئة


9 comments:

linda said...

loza

great wordes i hope every smoker can see that

thanks loza

greetings

Anglo-Libyan said...

thanks loza.

I like the template, Wallace & Gromit :o)

Hayam said...

حلو الموضوع وحلوة الكلمات
كنت زمان نتخيل في كيف الواحد يفكر يدخن سم ونقعد نتخيل ونتخيل ومانوضلش لفكرة ان كيف الواحد يبدا فيها وهوا عارف انه سيصبح اسير ليها وبعدين نقول الي يديرها انسان ضعيف وفاشل او على الاقل في مرحلة ما تفكيره سحطي وعلى قده

اسفة بس هكي كنت نفكر
هي عاد بطلوا تدخين قرفتونا

loza said...

linda ...
ya me too i hope that ..


anglo-libyan ...
ur welcome .. and I'm so happy coz u like it ..


youma ...
انت بتقولي فيها ناس بتقتل انفسها بايديها شو بدك تسميها ..

فراشة said...

لا للتدخين
و نعم للحياة
كلمة سمعتها منذ زمن
و مازلت ارددها
لا للتدخين و نعم للحياة

loza said...

سعيده انو عجبك الموضوع .. وشكرا مرورك

lolla said...

انا عارفه... انت تقصدى مين
هى اللى لازقه فى بقى والله
خلاص هبطلها بقى
هبطل السجاير .. وهكون انسان جديد

loza said...

هههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههه ههههههه
هههههههه

xxx.. .

lolla said...

عجبتك ها؟؟